Første danske kunder har sikret sig plads i køen til Henrik Fiskers nye SUV
Målet med Fisker Ocean er at komme forrest i den elektriske revolution, der kun lige er begyndt på det amerikanske marked. Potentialet for en relativt billig og smart familiebil er enormt, hvis det lykkes Henrik Fisker at realisere sin plan.
Foto: PR
Bilen Af
Henrik Fisker stiftede bilmærket Fisker Inc. i 2016, og nu er første prototype klar. Den skal masseproduceres i stor stil, og kommer også til Europa og Danmark.

Han er kendt som en korkprop i bilernes verden, og efter konkursen med Fisker Automotive og deres smukke plugin hybrid i 2013 er Henrik Fisker nu tilbage.

Det sker med verdenspremieren på SUV'en Fisker Ocean på den store CES 2020-elektronikmesse Las Vegas. Bilmærket og ejerkredsen er ny, men Fisker har ikke tænkt sig at offentliggøre investorerne bag projektet endnu.

Han har dog tidligere vist formidable evner til at rejse penge, og foran verdenspressen er det ikke økonomi, men idéen om en moderne og prismæssigt overkommelig elbil, der fylder scenen.

Planen er at indlede masseproduktion af den femdørs livsstilsbil sidst i 2021, for at følge op med en aggressiv leasingkampagne på det amerikanske marked i 2022.

Henrik Fisker har fra starten sigtet mod at tilbyde sin elbil som et relativt billigt og miljøvenligt alternativ til fossildrevne leasingbiler, og lægger ud med en månedlig ydelse på $379 (2545 kr.) inklusive service og vedligehold. Til sammenligning har den gennemsnitlige amerikanske leasingbil til privat brug ifølge Henrik Fisker en snitydelse på $433 (2900 kr.).

På linje med Tesla vil Fisker sælge biler direkte til forbrugeren via en app i stedet for et forhandlernet. Der vil så blive indgået aftaler om servicering med lokale partnere.
 
Fisker Ocean bliver en direkte konkurrent til den kommende eldrevne crossover Tesla Model Y. Fiskers bil skal gerne være billigere end den tilsvarende Tesla.
-PR

Fås med solceller på taget

Fisker Ocean skal have en nypris fra $37.499 (250.000 kr.) og vil kunne fås i versioner op til $60.000 (400.000 kr.).

Kabinen skal delvist fremstilles af genbrugsmaterialer og skal være certificeret miljøvenlig. Der vil kunne tilkøbes solcellepaneler på taget.

I midten er her en stor trykfølsom skærm, der følges af et headup display på indersiden af forruden. Det kan blandt andet projicere sangtekster op på forruden til brug i det standardmonterede karaoke-anlæg.
 
Designet af kabinen er enkelt og med en stor trykfølsom skærm i midten.
-PR
 
Permanent opkobling og diverse infotainment bliver standard i alle varianter.
-PR

Fisker Inc. har option på at bygge mere end en million køretøjer 2022-27, men Henrik Fisker ønsker ikke at oplyse, hvor det skal ske, eller hvor pengene skal komme fra. Han lover at være mere konkret på Genève Motor Show 2020 i starten af marts, hvor han medbringer sin nye bil.

De første danske købere har reserveret bilen via appen, og EU-versionen af Fisker Ocean vil kunne leveres og indregistreres i Danmark fra sommeren 2020.

Den danske pris er det ikke muligt at udregne, da registreringsafgiften på elbiler farer op og ned, men i USA vil Fisker Ocean blive ca. $2500 billigere end den mindste Tesla Model 3, hvilket antyder en dansk pris fra 350.000 kr.

Har allerede udviklet EU-version

Vi fanger den 56-årige danske bildesigner Henrik Fisker i lufthavnen i hjembyen Los Angeles, da han er på vej til verdenspremieren på Fisker Ocean i Las Vegas.

Hvad er tidshorisonten for en europæisk version af bilen – man kan vel ikke bare lade en bil produceret til det amerikanske marked med 230 volt?

"Vi har allerede udviklet en EU-version, og starter med at markedsføre den i seks EU-lande fra 2022 – og Danmark er et af dem. Vi har allerede ordrer fra Danmark, og har solgt produktionen af EU-versionen frem til midt i 2022," siger Henrik Fisker til Børsen.
 
Henrik Fisker præsenterede sin nye SUV for pressen i Las Vegas fornylig.
-PR

Hvordan vil I trænge ind på det europæiske marked?

"Vi leaser og sælger biler direkte til kunden, og lader en lokal partner tage sig af klargøring, levering, service og vedligehold."

Er det europæiske marked vigtigt for Fisker inc?

"Ja, specielt de nordiske lande, da de er foran med miljøvenlige biler. Norge er selvfølgelig første prioritet, da de er længst fremme."

Hvad er dine forventninger til at vise Fisker Ocean på CES 2020?

"Vi håber, alt går godt, og at vi får mange ordrer, når vi viser bilen for pressen og potentielle kunder første gang. Den får en utrolig lav pris for en eldrevet luksus-SUV."

Børsen følger så vidt muligt op med et interview med Henrik Fisker fra Genève Motor Show i marts.

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�