Designformand: Danmark stadig en vigtig player
Jacob Holm gjorde på få år den skrantende møbelvirksomhed, Fritz Hansens, til en verdenssucces. Over for Pleasure.dk løfter den legendariske erhvervsleder sløret for den kommende Design Week.

Design Af
I første uge af september afholdes Copenhagen Design Week. Byen vil summe af arrangementer, udstillinger, konferencer og guidede designture.

Pleasure.dk har talt med bestyrelsesformanden for Dansk Design Center, Jacob Holm, om den rolle designugen spiller for landets positionering som vigtig player på den globale scene. Vores ry som designland stammer fra dengang, da design mest handlede om funktion, form og æstetik Det var et spot on valg, da Jacob Holm i 2006 blev hentet som bestyrelsesformand for Dansk Design Center. Som CEO for Fritz Hansen siden 1998 har den snart 50-årige Jacob Holm formået at hive det ædle danske møbelfirma ud af en faretruende stagnation og gøre det til et globalt brand.

To af Fritz Hansens klassikere, Poul Kjærholms sofabord og Arne Jacobsens Svane-stole i et hot og funky setup med blommefarvet betræk og etnisk inspirerede tæppetoner under det minimalistiske glasbord. Begge møbler er blandt firmaets topsællerter.

Selv om Dansk Design Center (DDC), ikke var i helt den samme situation, som møbelfabrikken, var Jacob Holms kendskab til det internationale designmarkeds mekanismer lige, hvad der skulle til, for at ruste den danske designcommunity til den nye, globale udvikling.

Ikke elitært

Den første designuge, som blev afholdt i 2009, var et af de tiltag, som signalerede den nye dynamik, som DDC i dag står for. Formålet var bl.a. at vise flaget.

"Hvorfor er det nødvendigt med en så kostbar markering, når vi i forvejen er kendt som et førende designland og når begrebet Danish Design i sig selv er et for længst etableret brand?" spørger Pleasure.dk

Jaime Hayons nye sofa med retroundertoner ses her sammen med Poul Kjærholms ultraminimalistiske PK 22-stol. En flot kombination, som illustrerer Fritz Hansens globale signatur.

"Designbegrebet er, lige som meget andet i den komplekse verden, vi i dag lever i, under konstant forandring. Vores ry som designland stammer fra dengang, da design mest handlede om funktion, form og æstetik. I dag rækker design ud over en hel stribe andre områder. Kommunikation, visuel identitet, service osv. Det er områder, som optager danske designere og som også har ført til stærke danske markeringer på international plan. Det er bl.a. resultaterne af denne udvikling, man vil kunne stifte bekendtskab med under Copenhagen Design Week," forklarer Jacob Holm. Design er i dag tæt forbundet med forskning og nye teknologier, og det sætter visse krav "Et kig på designugens program efterlader det indtryk, at meget af det er temmelig elitært og mest for design-insiders?"

"Det er jeg ikke helt enig i. Det har tværtimod været vigtigt for DDC, der står for programmet, at satse på arrangementer, som dækker over den bredest mulige vifte. Man kan ikke undgå, at noget af det er elitært. Design er i dag tæt forbundet med forskning og nye teknologier, og det sætter visse krav, men vi har ikke glemt vore rødder og den tradition, dansk design er baseret på, nemlig håndværket og glæden ved en smuk ting."

"Det traditionelle er derfor stadig stærkt med og der vil være en helt masser af se på også for den del af byens befolkning, som mest interesserer sig for design i hverdagen," påpeger betstyrelsesformanden, der som CEO fo Fritz Hansen står for spidsen af en af de største leverandører af nogle af hverdagens mest kendte designikoner, Arne Jacobsens Ægget, Myren og Syveren.

Jacob Holm, der bl.a. har en fortid som direktør for Saatchi & Saatchi, er ikke i tvivl om, at Copenhagen Design Week vil være med til igen at gøre Danmark til en vigtig player på den globale designscene.

Møbel-bagmand: At tjene penge er en pligt

Verdens største designpris

"Er det noget i designugens program, du er særlig stolt af?

"Jeg er meget imponeret over mangfoldigheden og synes, at det er et fantastisk flot program. En af de arrangementer, vi her i Danmark kan være stolte er, The Index Award. Det er verdens største designpris, nogle kalder den endda Designets Nobel. Prisen uddeles i forbindelse med Copenhagen Design Week og det er en begivenhed, der virkelig giver global genlyd," fortæller Jacob Holm.

The Index Award, med undertitlen "Design to Improve Life", blev stiftet i 2002 af Johan Adam Lindeballe og Johan Rosted med det formål at brande Danmark som designland og tiltrække investorer og turister. Prisen er på 500.000 euro og er i dag en globalt anerkendt begivenhed, som dækkes af alverdens media. Arkitekter og andre aftagere af vores produkter kan downloade møblerne i 3D Selvom dansk design i dag er i gang med sin version 2.0, forbindes Danmark stadig med de klassiske møbelikoner, designet af kæmper som Verner Panton, Arne Jacobsen, Hans Wegner og Paul Kjærholm, der alle har været tilknyttet Fritz Hansen.

Kasper Saltos stol Nap, som her ses med og uden armlæn, falder med sit stilrene og skandinaviske design smukt ind i Fritz Hansens kollektion af stole, som flere af de danske designgiganter har bidraget til.

"I din tid som CEO blev mange af Fritz Hansens møbler globale hits. Det er design, som er baseret på håndværk. Hvordan rimer det med den nye udvikling, hvor design mere og mere handler om teknologi?" vil vi vide.

"Tradition og teknologi udelukker ikke hinanden. Selvom vi er en virksomhed, som bygger på det, man vil kalde traditionelt design, er vi allerede for længst trådt ind i den digitale æra. Det gælder både produktionsprocesserne og den måde, vores design kommunikeres på. Vi har f.eks etableret en digital portal, hvor arkitekter og andre aftagere af vores produkter kan downloade møblerne i 3D. Det har givet et boost i både kreativiteten og kommunikationen," lyder det fra CEOen for brandet, der i dag kendes world wide under navnet Republic of Fritz Hansen.

Læs også: Når arkitekter bygger møbler

.

Læs seneste udgaver

Cxense Display
Cxense Display