Ind i Citroëns hemmelige hule
Aluminiumsskærme i farver, man aldrig ville tiltænke en bil. "Har bilen et seriøst ydre i chrom og sort, kan vi bløde den op ved at bibringe f.eks. læder og træpaneler," forklarer Citroëns designchef Olivier Daillance.
Foto: Citroën
Design Af ,
Alt andet end bilbranchen er i fokus, når Citroën skal indrette en ny luksusbil. Med inspiration fra mode, lædervarer, møbler og boligdesign, bliver de endelige finesser sat på tegnebrættet i det topsikrede design- center uden for Paris. Weekend kom ind bag facaden. På Citroëns gigantiske designcenter syd for Paris udvikler og udtænker et team på 15-20 designere linjer, mønstre og farver, der skal gøre det lækkert at køre bil Indersiden af døren er foret med lysegrå silke med sirlige håndstikninger, instrumentbrættet er i poleret ibenholt, og toppen af gearstangen ligner en læderbetrukket golfbold.

Finesserne er i særklasse og sæderne – ja, de leder tankerne hen på en luksustaske i det blødeste kalveskind.

Bil med karakter. DS5 hedder Citroen-bilen, som er en forlængelse af bil- darlingen DS fra 1960'erne

"For mig repræsenterer denne her bil den franske luksusindustri. Jeg vil gerne give bilerne et strejf af haute couture. Når vi laver biler, vil vi gerne bringe noget af det, som giver livskvalitet, ind i bilindustrien. Det kan være møbler eller golf," siger designchef Olivier Daillance, mens vi føler, aer, trykker og kigger på bilens ydre og indre.

Vidunderet, vi betragter, er Citroëns nye stjerneskud. DS5 hedder bilen, som er blevet kørt frem for os – en lille skare af særligt indbudte journalister – og er en forlængelse af bildarlingen fra 1960'erne, der blev kørt af Jackie Kennedy og brugt i en stribe af filmklassikere.

Læs også:
Dansk luksuscykel til forretningsfolket
Skadestue for de danske luksusbiler
Citroën til Sarkozy

Lækkert at køre bil

Som ansvarlig for farver og materialer i den franske bilkoncern, er Olivier Daillance manden bag alt fra udseendet af støddæmpere, bilernes farve, vinduesrammernes mønster, og hvordan "DS5" skal skrives.

Her på Citroëns gigantiske designcenter syd for Paris udvikler og udtænker et team på 15-20 designere linjer, mønstre og farver, der skal gøre det lækkert at køre bil. DS5 udgør det hidtil ypperste i bilkoncernens historie og er den bil, som skal bringe det franske bilmærke helt op i luksusklassen på andet end gængse køreegenskaber og hestekræfter.

Alle franskmænd med hang til biler og med penge havde i 1960'erne en Citroen DS, der også blev kørt af bl.a. amerikaneren Jackie Kennedy og brugt i en stribe af filmklassikere. Her er præsident Charles de Gaulles DS udstillet. Foto: Scanpix

Intet er derfor overladt til tilfældigheder, når det gælder bygningen, der huser det allerhelligste inden for bilproduktion. Placeret ud til motorvejen og op ad en militærlufthavn, der garanter en no-fly-zone og dermed komplet diskretion, når biler under udvikling skal ses an i dagslys på taget af den skibsinspirerede bygning, er det meget få udefrakommende, der inviteres ind i de hemmelige gemakker.

På vej til designafdelingen er vi blevet ledt gennem bygningens parkeringskælder og langs tomme fabriksgange. Telefonerne har vi efterladt i receptionen i tilfælde af, at nogle skulle fristes til at tage billeder. DS5 er en forlængelse af bildarlingen fra 1960'erne, der blev kørt af Jackie Kennedy og brugt i en stribe af filmklassikere Bygningens 70'er stil med lange brede træpaneler adskiller sig derfor markant fra det farverige designlokale, hvor tanker bliver til virkelighed. Collager i forskellige farver hænger side om side med aluminiumsskærme i farver, man aldrig ville tiltænke en bil.

DS5 forlader samlebåndet på Peugeot-fabrikken i Sochaux.

"Bilen skal kunne tilpasses forskellige kundegrupper, og der er detaljen meget vigtig. Har bilen et seriøst ydre i chrom og sort, kan vi bløde den op ved at bibringe f. eks. læder og træpaneler," forklarer Olivier Daillance, mens der bag ham kører en film på storskærm af den møjsommelige håndværksproces, der ligger til grund for bilernes indre.

I reolerne bag ham finder man bl.a. en D&G guldbarre, ordbøger, modemagasiner og flerfarvede vaser, mens der på bordet foran ham ligger en række lædervarer. Et brunt lædersjippetorv med guldhåndtag, en Gucci monogramkalender. For ikke at glemme Prada gummiskoen, der changerer fra hvid, til sort og gul.

"Alle delene i vores DS5 er håndlavede eller som mini- mum håndstukne, og håndværkstraditionerne er gennem- gående i for eksempel sæderne. Det er her, vores design bliver virkeliggjort," forklarer design- chef Olivier Daillance og nævner som eksempel Citroens særlige urlænkedesign, der præger sæderne og ligner, ja, en urlænke

"Når vi laver biler, finder vi inspiration i møbler, mad, mode og arkitektur. Det eneste, vi ikke ser på, når vi designer, er faktisk bilindustrien," siger Olivier Daillance og tager skoen i hånden og peger ned mod bordet.

Foran ham ligger et udsnit af et sæde i changerende sort og hvid. Et eksperiment inspireret af bl.a. skoens skiftende farver. Læderets særlige foldeteknik har han fundet i en hedengangen Citroën model og derfra videreudviklet den.

Inspiration fra konditori

Han lægger skoen og tager i stedet fat i delen af et instrumentbræt i lyst læder præget af et diskret mønster. Mønstret er inspireret af en papirpose fra et japansk konditori og går igen på bilens ydre skærme.

"Vi bruger produkter fra hele verden for at få den højeste kvalitet og bedste knowhow. Vores metal bliver produceret i USA og forarbejdet i Wales. Og vores kalveskind er fra Sydtyskland, hvor læderet er meget slidstærkt," fortæller Olivier Dailllance og tilføjer:

"Vi arbejder med tre sanser: Syn, følelse og lyd. Det skal se smukt ud, føles fantastisk og lyde godt."

Læs også:
Design der vil opdrage på danskene
Storbyens redning: En svinesti på 32. etage
Geneve: Fremtidens personbiler

.

Andre læser dette lige nu

Sådan kan et sabbatår blive en vigtig karriere-investering

Annoncørbetalt
indhold af Dansk Studie Center

Læs seneste udgaver

�