Freya Dalsjø:
Foto: Copenhagen Fashion Week
Design Af
Sjældent har jeg været så spændt, som da jeg torsdag formiddag mødte op på Københavns Rådhus, hvor det unge designtalent Freya Dalsjø viste sin efterår/vinterkollektion.

For under sidste modeuge viste hun modeugens smukkeste show med masser af nytænkning i form af transparente, asymmetriske og virkelig sensuelle nederdele og kjoler.


"Pels har indebærende risiko, at den kan fremstå tung, men bestemt ikke hos Dalsjø"


Heller ikke denne gang skuffede Freya Dalsjø, omend den nærmest magiske stemning, der i sommer indfandt sig, da solen lyste ind gennem teltet, hvor publikum sad, udeblev. Men det skal ikke ligge designeren til last, at hun sidste år skabte magi.

Poesi på kroppen

For ser man på det, det handler om, nemlig tøjet, er der ingen tvivl om Dalsjøs talent. Særligt showets underdele fungerede eminent.

 Smukke, draperede og asymmetriske nederdele, der smøg sig om hofterne, og transparente vide bukser konstrueret i baner af noget, der minder om tynd strik, der både kom i lang og korte udgave til midt på anklerne.

 

Igen legede hun med det transparente og "barely there" poetisk lette – tilført overraskende farvesammensætninger, der lyder mystiske, men bare virkede: Som brændt orange tilsat bleg grøn.

Nyfortolkning af pelsen

Og så er der pelsen. Sjældent har nogen formået at skabe pels sådan her. Pels har indebærende risiko, at den kan fremstå tung, men bestemt ikke hos Dalsjø.

 

Hun gør den så frisk, ny og brugbar i sit udtryk. Som når hun legede med farverne – brændt orange, petroleum og lysegrå - på de pelskåber, modellerne havde skødesløst om skuldrene.

Minus: Det eneste minus i den stærke kollektion fra Freya Dalsjø var der, hvor hun lod sig inspirere af 1970'erne, der har været inspirationskilde for mange designere de sidste par sæsoner. Inspirationen sås i et brændt orange sæt i baby fløjl med flared bukser. Freya Dalsjø er bedst, når hun er sin egen.

Plus: Resten.


 

 

  

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�