Blog: Derfor er hård træning efter en stresset arbejdsdag gift for kroppen
En tur i en opvarmet pool eller karbad er optimal pleje for en stressramt krop. Ikke en hård intervaltræning
Foto: PR-foto
Fri Af ,
Sundhedsblog -

Læsere, der har fulgt mine klummer her på siden, ved, at jeg brænder for styrkende ernæring, der giver overskud i en travl hverdag og holder kedelige livsstilsygdomme stangen. Det er de samme emner, der dominerer mine bøger, så umiddelbart var det oplagt med denne klumme at tilføje endnu et kapitel til fortællingen om den sunde kost.

Inspireret af spørgsmål under et foredrag, jeg holdt for nylig, har jeg dog lyst til at sætte fokus på en anden af mine kæpheste: Energiforvaltningen og stressreguleringen.

Anti-inflammatorisk kost, præget af fedtsprudlende fisk, kraftfulde grønsager, sundhedssprudlende nødder og en masse andre gode råvarer handler om at mindske den fysiologiske stress, som opstår ved at føre et aktivt, udfordrende liv. Denne koststrategi er derfor helt fundamental, for dig der ønsker at være og forblive stærk. Kosten kan dog ingenlunde stå alene, for den er blot én af en lang stribe faktorer, som tilsammen definerer din samlede belastning. Lad mig give et konkret eksempel:

Psykisk stress øger koncentrationen af stresshormoner i blodet, hvilket på lidt længere sigt kan skabe inflammation i kroppen. Det er derfor, at udfordringer, der umiddelbart relaterer sig til psyken, kan skabe fysiske skader i form af åreforkalkning, gigt m.m.

Er du psykisk stresset er det af afgørende betydning, at du værner dig mod inflammationen, og her er det, at mange begår kapitale brølere. Kommer du f.eks. hjem efter en alt for hård dag på kontoret, er det fristende at kompensere med vin eller spiritus. Problemet er, at alkohol i alle afskygninger virker inflammationsfremmende OG forringer den nattesøvn, der er så vigtig for din fysiske og psykiske restitution. Vælger du at sætte proppen i flasken og fyre en hård spinningtime af er der igen tale om forståelig adfærd, men også her arbejder den direkte mod kroppens behov. En undersøgelse fra British Journal of Medicine fastslog for år tilbage at:

30 minutters udfordrende træning svækker immunforsvaret, ødelægger hvide blodlegemer og øger kroppens generelle inflammation i op til tre døgn efter træningspasset.

Dette er ikke lige, hvad en stressramt krop har brug for. Hvad den derimod kunne have gavn af var en rolig spadseretur, en køretur med taget nede (det perfekte argument for at købe en cabriolet), et varmt karbad eller afslappet lagengymnastik er alt sammen strategier, der reducerer din stress, uden kedelige bivirkninger.

Tag et skridt tilbage

I min vejledning lægger jeg derfor stor energi i at oplyse mine klienter om vigtigheden af at læse kroppens signaler korrekt og tilgodese dens vilkår bedst muligt. At det så til tider betyder, at drømmen om maraton må sættes i bero, vinsamlingen kommer til at ligge og modne i kælderen eller vægttabet og det store køkkenprojekt må vente, er i den forbindelse nødvendigheder, som må accepteres. Fordi: i relation til stress er det vigtigt at forstå, at alle former for stress skader kroppen, og det er den akkumulerede mængde, der for alvor gør skade.

Jo flere fronter din krop angribes på, jo mere smadret bliver den, og konsekvenserne kan være særdeles grumme. Hav derfor i baghovedet, at modpolen til psykisk stress bør være fysisk afstresning. Ligesom det i tilfælde af fysisk stress er vigtigt at mindre andre belastninger. En stribe retoriske spørgsmål understreger pointen:

Bør du fyre en masse intervaller af i perioder med for lidt søvn, når hård træning beviseligt øger søvnbehovet.

Er det hensigtsmæssig at drikke vin i en stresset hverdag, hvis psykisk stress fremkalder inflammation i kroppen, og alkohol gør det samme?

Bør du fortsætte med at drikke en masse kaffe, hvis stress medfører øgede koncentrationer af langtidsstresshormonet kortisol, og kaffe kan piske samme hormon i vejret?

Spørgerækken kunne fortsættes i en uendelighed, men jeg tænker, at pointen er naglet tilstrækkelig godt fast. Nu er det op til dig at sætte handling bag, så du undgår at falde i den akkumulerede stressfælde.

Læs seneste udgaver

Pleasure anbefaler

Cxense Display
Cxense Display