Kinesisk magt og agt i mobil-branchen
Kineserne kommer. Mobilbranchens internationale mobilmesse i Barcelona gav et fingerpeg om fremtidens mobilmarked.
Gadget Af
Over 60.000 mennesker indtog Barcelona tidligere på ugen i forbindelse med Mobile World Congress (MWC) i Barcelona. Messen samler hele mobilbranchen – med én enkelt undtagelse – og giver byens hoteller, restauranter og taxaer en ordentlig valutaindsprøjtning. De kinesiske drager er aggressive med bugnende pengetanke MWC giver et vigtigt fingerpeg om, hvor markedet udvikler og, og i år var det eksempelvis tydeligt, at magtbalancen rykker sig. Kinesiske giganter som Huawei og ZTE er ikke længere tilfredse med blot at levere infrastruktur, men vil også ned i Europæernes lommer.

VIDEO: Kæmpe HD-skærm på din næste smartphone

De kinesiske drager er aggressive med bugnende pengetanke, og udfordrer eksisterende mærker som Samsung, HTC og Sony.

HTCs direktør, Peter Chou, lovede tidligere på året færre, men bedre mobiler og det er blevet til den nye One-serie, der rammer Danmark til april.

Huawei har udviklet sin egen hurtige quadcore-processor, og afslørede flagskibsmodellen Ascend Quad D, der er baseret på den potente indmad. Den kommer med stor HD-skærm, slank profil og lang batterilevetid, og kineserne lover at prissætte den 15-20 procent under konkurrenterne.

Samtidig ser vi også, at firmaer som ASUS og Toshiba komme ind fra siden, og førstnævnte fik megen opmærksomhed for sit PadFone-koncept, hvor mobilen kan transformeres om til en tablet og endda videre til en bærbar pc.

Både ASUS PadFone og Huawei Ascend Quad D forventes til Danmark inden sommeren.

Nokias vilde kameramobil, PureView 808, med 41 megapixel vandt den prestigefyldte pris som messens bedste produkt.

Androiderne forandrer sig

Der er mange – både blandt de mere tekniske forbrugere og pressen – der brokker sig over, at mobilproducenterne laver lidt for meget om på Googles Android-software på deres mobiler, men trenden fortætter ufortrødent.

Samsung reintroducerer pegepinden med sine Galaxy Note-produkter, og håber at forbrugerne vil skrive og tegne på skærmene, og LG følger trop med sin mobil/tablet-hybrid VU. HTC har genopfundet sin Sense-oplevelse på firmaets nye serie af ONE-mobiler med Android 4.0. Her er fokus på at levere en ren og intuitiv totaloplevelse med forbedringer til eksempelvis kameraet og musikafspilning.PureView 808 er udstyret med et kamera med vanvittige 41 megapixel HTCs beslutning om at lave færre, men bedre mobiler lader til at være strategisk rigtig. Firmaets tre nye ONE-mobiler fik i alt fald en flot modtagelse, og har begejstret gadgetpressen.

Læs: HTC fejrer overlegen kameramobil

Sony er lige så klar i sin markedsstrategi og kommunikation med firmaets nye Xperia-mobiler, der alle har et design, der skiller sig ud fra konkurrenterne, og den japanske elektronikgigant håber da også, at forbrugerne med det samme kan se, at "der er tale om en Sony."

Sony prøver at skille sig ud fra konkurrenterne med et markant design, der blandt andet indeholder et gennemsigtigt element nederst på mobilen

Nokia på vej tilbage

MWC understregede også, at Nokia kommer tilbage fra skyggen og ud i rampelyset. Finnerne lancerede Lumia 900-mobilen, der allerede er blevet annonceret for det amerikanske marked, men nu også finder vej til de europæiske butikshylder over de kommende måneder. Samarbejdet med Microsoft bærer frugt, og det er var et tydeligt revitaliseret firma, der stolt viste nyhederne frem.Stort set alle de nye topmodeller har skærme på mellem 4,3 til 4,7 tommer – og de fleste med HD-opløsning Nokia vandt også prisen for bedste nye mobiltelefon, og den gik til overraskelsen PureView 808, som er udstyret med et kamera med vanvittige 41 megapixel.

Nokia siger, at de har arbejdet længere på PureView-teknologien, der benytter stor billedsensor, speciel billedchip og avanceret Carl Zeiss-optik. Billederne ser da også helt fantastiske ud, og Nokia har netop sat et helt nyt niveau for kameramobiler.

Mobile World Congress og de omkring 60.000 besøgende indtog Fire de Barcelona

Efter dagene i Barcelona står det klart, at de engang så magtfulde teleoperatører prøver at vænne sig til en virkelighed, hvor talentfulde softwareudviklere med den gode ide og succesfuld viral markedsføring er de nye konger. Apps, Instant Messaging-tjenesten og netværk som Facebook, Twitter og Skype gør indhug i indtægtsstrømmen mens de reducerer mobilselskaberne til blot at være leverandører af internetadgang.

Læs også: Smartphone inkl. Clubbing på 1. klasse

Supermobiler med gigantiske skærme

Mobilen er ved at erstatte pc'en som det naturlige omdrejningspunkt for forbrugernes digitale liv, og mobilproducenterne prøver at overgå hinanden i at levere produkter, der kan klare opgaven.

Det har resulteret i en ny generation af smartphones med gigantiske skærme. Stort set alle de nye topmodeller har skærme på mellem 4,3 til 4,7 tommer – og de fleste med HD-opløsning. Til sammenligning har Apples iPhone-modeller en skærm på blot 3,5 tommer. Talentfulde softwareudviklere med den gode ide og succesfuld viral markedsføring er de nye konger Og nu vi er ved emnet, så var Apple totalt fraværende på Mobile World Congress. Verdens mest værdifulde selskab spyttede 37 millioner iPhones ud i sidste kvartal, har solgt over 55 millioner iPads, men har en politik om ikke at deltage på branchemesser.

HTC One X er en supermobil med 4,7-tommer HD-skærm, quadcore-processor, superhurtigt kamera og en overraskende slank profil.

Konkurrenterne, og teleoperatørerne valgte for det meste at ignorere og fortie Apple, men æblefirmaet kastede en stor skygge over messen, og det blev tydeliggjort da Apple stjal pressens opmærksomhed og spalteplads ved at sende invitationer ud til sin iPad 3-lancering på onsdag.

Læs også: Udansk genialitet i ny iPhone
.

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

Pleasure anbefaler

Cxense Display
�