Gourmet-hits fra Lidl og Rema imponerer topkokke
To af smagsdommerne fra kokkepanelet, Francis Cardeneau (yderst til venstre) og Mikkel Maarbjerg (i midten) smager igen på Them Krystalost, som er en af de 15 vindere af Børsens Smagspris 2015
Foto: Mie Hee Christensen
Gourmet Af
De stolte modtagere af Børsens Smagspris trådte i tirsdags ind på lang række med blomster og diplomer som fodboldlandsholdet efter en vinderkamp.

15 produkter ud af 193 nåede topplacering af smagspanelets kyndige kendelser og blev hyldet foran de omkring 130 tilskuere i salen under Tivoli Congress Hotel.

 Her fik producenter og butikskæder håndtryk af miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen i salen under Tivoli Congress Hotel og æren for at have bidraget til at "hæve kvaliteten af fødevarer på supermarkedernes hylder", som Børsens gastronomiredaktør, Ole Troelsø, formulerer prisens formål.


"Folk tror fejlagtigt, at krystallerne er saltkrystaller, men det er proteinet, der krystalliserer sig"

Minister: Madkulturen blomstrer

"Tillykke til Angus Burger fra Rema 1000. De er utroligt gode. Jeg har spist mange af dem i vinterens løb," sagde redaktøren.

"Ja, det tror vi gerne, Ole," indskød Eva Kjer Hansen.

"Tak for de pæne ord, Eva," replicerede Ole Troelsø, og så var smagsdagen ligesom skudt i gang.


"Der sker meget i gastrodanmark, som er fantastisk at opleve, men den udvikling lever ikke i særligt stor udstrækning rundt omkring på danskernes middagsborde:"


Ministeren lagde i sin tale vægt på sin optimisme over at se den danske madkultur blomstre fra gourmet til de små køkkener som en effekt af en restaurant som Noma og andre Michelinrestauranters præstationer.

 
Biotrend Extra Virgin Oil købt i Lidl. Den vandt over hele raden af olivenolier, også den dyreste fra Mad & Vin. Problemet med olier på det danske marked er ifølge kokken Mikkel Maarbjerg, at de bliver købt ind i store partier og ofte står for længe og for varmt, så det skader smagen.

 "En af mine første opgaver som minister var ved Madkulturens Food Jam på Roskilde Festival, hvor en af de unge ikke mente, at han ville kunne lide de muslinger, han stod og tilberedte. Men han ville give dem en chance og endte med at være ualmindeligt tilfreds. Og i sommer vandt Morten Falk vandt konkurrencen Sol over Gudhjem næsten samtidig. Det er bare nogle af tegnene på den brede palet, den danske madkultur dækker," sagde Eva Kjer Hansen, før Jens Visholm, fooddirektør i Coop, indtog scenen.

Direktør: Madkulturen mangler

Han erklærede sig knap så positiv som ministeren og pegede på de mindre opmuntrende detaljer, 1) at danskerne bruger en rekordlav andel af indkomsten på mad i forhold til andre europæiske lande, 2) at da de bedste produkter fra de sidste ti år for nyligt blev kåret, vandt Red bull og Somersby, og 3) at detailbranchen selv med discountboom og fødselsdagstilbud har vænnet forbrugerne til, at pris kommer før kvalitet.

 "Der sker meget i gastrodanmark, som er fantastisk at opleve, men den udvikling lever ikke i særligt stor udstrækning rundt omkring på danskernes middagsborde," sagde Jens Visholm, før han rullede ud for, hvordan Coop vil forvalte det medansvar, han føler, hans organisation har for bedre mad i Danmark.

 
Der var madglade gæster fra alle sider af fødevarebranchen til konference, prisuddeling og smagningen på Restaurant Søren K i Det Kongelige Bibliotek


Kulinarisk kørekort til cheferne

Den går bl.a. ud på kulinarisk kørekort og sommelieruddannelse til cheferne, der måske nok har en høj merkantil baggrund, men ingen fingre i surdejen. Coop har også afsat 10 mia. kr. til nye leverandører af "unikke varer" som f.eks. Mikkel Friis-Holm Chokolade, og puljen skal ændre fordelingen af Coops varesortiment til 50/50 procent unikke/ kendte varer.

Og samtidig har de indgået samarbejder med producenter som Thorupstrand Kystfiskerlaug og økologiske kyllinger fra Sødam for at nå målet om at gøre landet dobbelt så økologisk i 2020 som i dag.

 
Winterspring økologisk lakrids og hybenrose is købt i Irma og produceret af det nyetablerede firma Nordicdesserts. Smagsvarianterne er udviklet af Rasmus Kofoed fra Geranium.


Økologi er den intelligente vej

"Jeg kan ikke se, hvorfor økologi ikke er en oplagt og intelligent måde for industrien at tilføre merværdi til varerne - også for eksporten på sigt," sagde han.

Ni ud af de 15 vindere på dagen var økologiske, og alle havde de smagsmæssigt begejstret kokkepanelet. Efter konferencen stillede de op med smagsprøver på Restaurant Søren K på Det Kongelige Bibliotek med Københavns nye, røde cykelbro og kanalen som baggrundstæppe.


Smagsmærkning mangler

"Vi har mange mærkninger som nøglehulsmærket, ømærket og svanemærket, men ingen af dem siger noget om smagen. Derfor tror jeg, det er vigtigt, og det nytter med en pris som Børsens Smagspris," sagde kokken Mikkel Maarbjerg, der er en del af kokkepanelet, der har smagt sig gennem skidt og kanel sammen med fem kolleger (se faktaboks).

Bl.a. i kategorierne "Blandede salater", "Remoulade" og "Chips" var der så meget skidt, at ingen slap igennem nåleøjet.

 
Angus Burger fra The Frozen Butcher købt i Rema 1000. Den blev belønnet for sin gode smag af oksekød, der slog igennem trods det, at det er et frostprodukt.

Mange fusere imellem

"Jeg synes, at der specielt i kategorierne olivenolie og tunfisk var mange fusere imellem," husker han med en let grimasse og nikker over mod Magasins Mad og Vins stand med Callipo Tun og Lidls med Biotrend Økologisk Ekstra Jomfruolivenolie, der begge begejstrede både panel og det smagende publikum.

 Lidls indkøbschef Jacob Rasmussen regner ikke med at se den store effekt på salget af olivenolien, fordi han ikke ser Børsens læsersegment lappe stort over med Lidls kundesegment.

Men i Mad & Vin kunne indkøbschef Jacob Nielsen sidste år glæde sig over, at deres vinderleverpostej fik vinger at flyve på over disken efter prisuddelingen, og i år står alle fem prisvindere de næste dage samlet til skue for at fejre blåstemplingen.

 
Levevis økologisk røget laks fra Dansk Supermarked produceret i Polen af dansk-polske Jan Pulawski, der også vandt med laksen sidste år.

Velvoksen osteodeur

Ved Them Andelsmejeris stand pakker salgschef Erik Rasmussen Them Krystal med en velvoksen osteodeur ud og skærer den i mundrette bidder.

"Folk tror fejlagtigt, at krystallerne er saltkrystaller, men det er proteinet, der krystalliserer sig," siger Erik Rasmussen til en gæst, der lækkersultent holder sig til.

"Jeg er altså så spændt på at smage den ost. Mon man må tage en bid nu?," spørger gæsten.
"Nå, du står ikke bare for at hyggesnakke. Ja, så lad gå da...," griner ostemanden fra det jyske højland.

  

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�