Astrid Elbo som Bonnie og Ulrik Birkkjær som Clyde er uimodståelige på Betty Nansen Teatret.
Foto: PR-foto: Catrine Zorn
Kultur Af
Fremragende danseforestilling på Betty Nansen Teatret er måske årets bedste forestilling

6 af 6 stjerner
"BONNIE OG CLYDE"
Betty Nansen Teatret. Spiller foreløbig indtil 31. januar.

Forestillingen "Bonnie og Clyde" på Betty Nansen Teatret i København er ikke bare en af teateråret 2019/2020's væsentligste danseforestillinger, den er en af de væsentligste forestillinger i år på landsplan overhovedet.

Den nyskabende, overraskende og uimodståligt indtagende oplevelse går nemlig helt nye og banebrydende veje, og mest af alt kan man kalde den dansens modsvar til en teaterkoncert. Genren, hvor der fortælles en historie ud fra et musikalsk udtryk.

Alle former for dans mikses i denne forestilling, hvor alt går op i en højere enhed. Klassisk ballet på tåspids afløses som det mest naturlige af Street Dance, Hip hop og moderne dans, og udtrykket bliver et fortællende forløb, der fungerer som en kæmpe energiudladning over en time og tyve minutter. Mikset af dansante udtryk er tilrettelagt og formet som lidt af en genistreg af koreografen Signe Fabricius, der her har skabt sin hidtil flotteste, mest personlige og helt igennem mest betagende forestilling. Dette er en milepæl i hende karriere, og alle bør opleve det.

Kriminelle realitystjerner

Det interessante er nemlig, at selvom vi kender historien om det unge gangsterpar, Bonnie og Clyde, der i 1930'ernes USA drog rundt til banker og plyndrede dem, fortælles historien i denne dansante form, så man ender helt ude på sædekanten af bare nysgerrighed og overraskelse. Bonnie og Clyde var nemlig i deres samtid en slags kriminelle realitystjerner, og den fine pointe, hægtet op på vore dage, er med til at aktualisere selve grundfortællingen.

I rollen som den smukke og charmerende Bonnie siger solodanser ved Den Kongelige Ballet Astrid Elbo også replikker, og hun gør det glimrende. Til gengæld siger Ulrik Birkkjær som Clyde ikke et ord. Han er også solodanser ved den Kongelige Ballet, men danser gudsbenådet og med en energi, der nærmest slår benene væk under publikum.

Glimrende er også alle birollerne. Fra Suad Demirovic, den forføreriske Mads Gronemann og en vemodig Robert Malmborg. Til Stephanie Nguyen og en vidunderlig Veronica Bracaccini, der giver den hele armen.

Det her er en forestilling, som fortjener at blive udsolgt øjeblikkeligt. Selv så jeg den til forpremieren og vil forsøge at tilkæmpe mig en billet igen, for denne forestilling kan man ikke få nok af. Jeg garanterer.

Læs seneste udgaver

�