Champagneorgier og østersbjerge til halv pris
Danmark er i dag det land i verden, der kan bryste sig af flest tilbudssider per indbygger. Nu kommer så et site for det øverste segment. Foto: Scanpix

Portræt Af
Burger-menuer og tandblegning til halv pris, impulsive discount-rejser og rabatter på knivsæt, du ikke anede, du havde brug for. Vi har set det hele før.

To nye dealsites udfordrer nu de vanlige tilbuds-skabeloner og giver storbyfolket østersbjerge og spontane hverdagsmiddage til spotpris. Der er ikke brug for flere jævne og genkendelige prisbaskere – tværtimod Bølgen af online dags-tilbud har efterhånden udviklet sig til en mindre landsdækkende tsunami, og massive procenttegn og glødende nedtællings-ure har deres faste plads i talrige danske indbakker.

De mange udbydere kæmper en brav kamp om markedet, og hvis der skulle sidde nogle brugere rundt omkring og tænke, at de efterhånden har fået tilpas meget thai-takeaway til spotpris – og måske i øvrigt har svært ved at komme helt op på tæerne over at spare 38 kr. på den lokale weekendbrunch – så er det ikke svært at se hvorfor.

Den i forvejen tilbudsglade nation har for alvor fået krise-tics og rabatkuller, og det ned til mindste mønt.

Syv unge mænd med rødder i det københavnske natklub-, reklame- og restaurationsliv har kigget de daglige deals nøje efter i sømmene og konkluderet, at der ikke er brug for flere jævne og genkendelige prisbaskere – tvært imod.

Læs også: Stiletten: Sex og fare på en piedestal

 Der faldbydes bla. champagnebrunch på Hotel Skt.Petri.

Hvad ellers?

I dag, den 17. november, launcher de dealsitet whatelse.dk, der skal overbevise københavnerne om, at prisnedslag på produkter med gods i er sagen. I iskolde krisetider trænger vi til at blive mindet om, at det hele ikke er så skidt endda, og det har givet initiativtagerne bag whatelse.dk incitament til at invitere på mere af det eksklusive, det lækre og det, der giver en oplevelse ud over det sædvanlige.

Det nye dealsite vil således fokusere udtrykkeligt på restaurant- og i-byen-oplevelser, der klinger af gourmet i ordets dybeste forstand. Det er den gode mad til det kræsne publikum, vi taler om her. Og gerne i omgivelser, der overrasker. Når vi skriver gourmet, så mener vi det "Begrebet gourmet er efterhånden blevet misbrugt og voldtaget til ukendelighed," forklarer Daniel Knuttel fra whatelse.dk.

"Vores koncept er bygget udelukkende på samarbejder med velrenommerede steder, og vi åbner i dag med champagnebrunch på Hotel Skt. Petri. Fremover kommer vi også til at kunne præsentere mindre kendte perler som Jacobsen, El Mercante, og Sushitreat Fox. Når vi skriver gourmet, så mener vi det," fastslår medindehaveren af det nye site.

Ud over at stille skarpt på det bedste af det bedste til ganerne vil whatelse.dk også vise københavnerne, at gastronomiske delikatesser ikke nødvendigvis skal indtages ved firbenede borde og under traditionelle omstændigheder.

Clement Malte Nielsen (th) – medlem af Nordic Academy of Culinary Leisure – skal være med til at give hovedstadens mad-elskere showcooking i særklasse. Foto: Mads Eneqvist

På programmet er indtil videre en Mad Men-julefrokost i autentiske 50'er-omgivelser i december, en østers-champagne-fest til januar og en rulleskøjte-restaurant i downtown København til februar.

Clement Malte Nielsen, der er en af de kreative NaCl-showcooking-kokke og blandt whatelse.dk's allierede, ser frem til vinterens arrangementer:

"Med rulleskøjte-middagen er vi i gang med at planlægge den mest funky gourmetoplevelse, København endnu har set, og østers-champagnefesten bliver også i en klasse for sig – her vil vi varte gæsterne op med et bjerg af 5.000 østers, akkompagneret af uendelige mængder champagne. De første 100 billetter bliver solgt på whatelse.dk til halv pris for 650 kr. Resten bliver solgt til normalpris via vores hjemmeside," fortæller han. Det skal også være sjovt at gå ud en grå tirsdag efter en lang arbejdsdag Whatelse.dk vil i forlængelse af spiseoplevelser og unika-events tilbyde medlemmer adgang til kvalitetsprodukter som champagner, kultvine og delikatesser, og på sigt er det ligeledes planen, at sites brugere skal kunne benytte sig af de forskellige feinschmecker-deals på daglig basis:

"Vores ambition er at give københavnerne mulighed for at nyde godt af det absolut bedste året rundt, og fra start 2012 vil vi integrere en bookingfunktion, der gør det muligt at få daglig rabat på gourmetoplevelser – det skal også være sjovt at gå ud en grå tirsdag efter en lang arbejdsdag," forklarer Daniel Knuttel.

Restaurant Jacobsens indehaver, Nicolai Byrholt, og restaurantchef, Clement Nielsen, skal sammen med whatelse.dk give københavnerfolket billigere restaurantoplevelser ud over det sædvanlige.

Spontanitet

Ideen om, at de elektroniske tilbud på mad-fronten ikke kun skal gælde på udvalgte datoer, men være noget, man kan tage med i sin hverdagsplanlægning, er netop grundlaget i det nyligt lancerede tilbudskoncept Early Bird.

Her handler det om at give det københavnske publikum muligheden for impulsive mad-oplevelser, der rækker ud over dem, den lokale Brugsen og burgerbaren på hjørnet kan tilbyde.

"Vi ville gerne gøre det nemmere at gå spontant ud at spise på byens gode restauranter," forklarer den ene af de to idémand bag earlybird.dk, Brian Köster.

"Via hjemmesiden earlybird.dk køber man bordet fra det daglige udvalg af restauranter – altid til samme aften og altid med en tredjedel skåret af prisen. Betaling og valg af tidspunkt sker ved bookingen af bordet – ligesom man kender det fra biografen," uddyber han.

Restaurant Oubæk er kommet med under vingerne hos Earlybird.dk. Læs anmeldelsen nedenfor.

Early Bird lægger vægt på at kunne tilbyde kulinariske oplevelser, der matcher enhver mave og pengepung, og indtil videre kan de to indehavere præsentere 35 veletablerede spisesteder i deres fold.

Restauranter som Oubæk, Famo Metro, Davis Bistro og Bastionen og Løven er blandt dem, der i samarbejde med Early Bird åbner dørene for et billigere aftenmåltid – og det på en måde, hvor de med fordel selv kan styre deres aktivitet på sitet:

"Nogle dage er der bare mere travlt end andre, og derfor er det smart, at vi kan bruge Early Bird til at sælge de sidste pladser," forklarer Famo Metros restaurantchef og ejer, Maj Kaltoft.

Læs også:
- Sagen er bøf på Restaurant Oubæk
- Dansk Muse for Monacos megarige

.

Læs seneste udgaver