Dansk powerkvinde bag nyt motorløb
Julie Brangstrup med sine fem børn. De er vant til hendes udadvendte arbejdsliv, der har bragt dem verden rundt fra spæde. Privatfoto.
Portræt Af
Fra 7-10 juni drønede en karavane af røde biler gennem Europa med 70 markante kvinder bag rattet – for at feste og ikke mindst for at skabe opmærksomhed om Reds kampagne mod overførelse af aids-virus mellem mor og barn i Afrika. Danske Julie Brangstrup er kvinden bag. Powerkvinden Julie Brangstrup barsler i disse dage med et nyt spektakulært motorløb, Cash & Rocket (RED) Tour Powerkvinden bag det højt profilerede motorløb Gumball 3000, Julie Brangstrup, barsler i disse dage med et nyt spektakulært motorløb, Cash & Rocket (RED) Tour.

Denne gang kører 35 røde biler fra London over Paris og Milano for at ende i Monte Carlo. For 10.000 pund pr. bil har de personligt udvalgte og markante kvinder købt sig adgang til løbet, der i skøn forening dels skal rejse penge til Reds kampagne mod aids og dels brande en række mærker for de kvindelige tilskuere i hvert land.

34-årige Julie Brangstrup selv har sit femte barn, den otte uger gamle Columbus, med på ruten. Se hende introducere motorløbet på denne Youtube-video:



Læs også: Syngende sexsymbol er gået hele vejen

Hvorfor har I kun inviteret kvinder med?

"Fordi vi synes, det er passende i forhold til vores velgørende formål, der går ud på at rejse penge til skabelsen af den første aidsfrie generation i 30 år ved at stoppe overførslen af virus fra mor til børn. Det er et mål, vi har sammen med vores samarbejdspartnere, Red og the Global Fond.

Hvordan fik du ideen?

"Jeg har jo erfaring med motorløb fra Gumball 3000, og i forbindelse med strategiarbejde for nogle luksusmærker fik jeg hele tiden beskeden, at de manglede indhold i brandingen. Nu om dage er det ikke nok bare at vise en taske, for at forbrugerne køber den.

Vi har brug for nogle at se op til, nogle at blive inspireret af, og deraf kom ideen om at samle disse seje forretningskvinder til et stort løb og at tilføje den meningsfyldte velgørenhedsdel. De sociale medier betyder så meget for branding i dag, og der skal være noget at skrive om på Twitter eller Facebook."



Tror du, det betyder noget for valget af en taske, at man kan se, at en del af overskuddet går til et velgørenhedsprojekt?

"Ja, helt sikkert. Det ville også betyde noget for mit eget valg."

Hvordan foregår brandingen helt konkret?

"Det afhænger af hvert brand og deres målgruppe. Men f.eks. vil Buggaboo lancere en ny barnevogn skabt sammen med en modedesigner. Den kommer til at stå udstillet med alle bilerne omkring sig under Eiffeltårnet i Paris, så alle, der kommer for at beundre bilerne, også ser barnevognen. Alle andre brands er desuden repræsenteret på bannere i området."

Læs også: Diamantdirektørens tip til succes

Hvad mener du selv om kontrasten mellem det ekstravagante løb med dyre biler, store fester og femstjernede hoteller undervejs og det ekstreme armod, som I rejser penge til at bekæmpe?

"De produkter, vi promoverer, er ikke kun luksus. Vi arbejder også med f.eks. Coca Cola, Buggaboo og Starbucks. Bilerne er i et blandet prisleje fra Mini Cooper til Porscher. Og der er kvinder, der har sparet op for at kunne være med i løbet eller blevet sponsoreret. 10.000 pund er mange penge for alle.

Om vi så bor på tre-stjernede eller femstjernede hoteller, som i øvrigt også er sponsorerede, men det ændrer ikke ved det grundlæggende, at vi sammen gør noget for at forandre forholdene for andre mødre i Afrika. Det fedt, at damerne har tid og overskud, synes jeg."

Er kvinderne en del af dit aktive netværk alle sammen?

"Ja, de er venner og venners venner, og jeg har mødt dem allesammen før. Det er enormt vigtigt, at de kommer godt ud af det med hinanden. Det ville ødelægge turen med for meget drama undervejs – ha-ha-ha."

Læs også: Gangster-spiren der blev Hollywoods håb

Er det en heltidsbeskæftigelse at arrangere Cash & Rocket løbet?

"Ja! Det tager altså lang tid. I hvert land skal man have tolk, ansøge om tilladelser til f.eks. at lukke vejen ned, lave køreplaner osv. Det koster enormt meget tid, energi og også penge."

Du havde din spæde søn med på armen i opløbet. Hvordan undgik du at stresse helt ud over det?

"Jamen, han er så god. Han rejser med mig alle steder, og han er ved at være vant til det ligesom mine andre børn. I det mindste kører dette løb kun i Europa, og man kan jo komme fra London til Paris med Eurostar på tre timer. Da min datter Mini var tre uger gammel, kørte vi Gumball gennem både Kina og Nordkorea. Det var altså noget af et arbejde."

Hvordan tror du, det har formet dine børn, at de har været med på så mange rejser?

"De er meget sociale, det er helt sikkert. De ved jo ikke bedre, for jeg har altid arbejdet og rejst meget. Det er blevet lidt sværere nu, hvor flere af dem går i skole, men jeg og min partner sørger for ikke at rejse på samme tid, så én af os altid er hjemme. Og så har jeg en fantastisk barnepige til at hjælpe også."

Læs også: Dansk Trash-Couture til hele verden

Cash & Rocket turens absolutte blikfang er de 35 røde biler. Hvad er dit eget forhold til biler?

"Jeg er rimeligt fascineret af biler, må man sige. Jeg kan godt lide alt, der er på hjul. Jeg tog både motorcykel- og bilkørekort på min 18-års fødselsdag, og fik min første bil, en Polo, samtidig. Bagefter købte jeg en gammel Range Rover, og da jeg så fik mulighed for at testkøre forskellige biler i forbindelse med Gumball, fandt jeg virkelig ud af, hvor stor forskel der er på de forskellige biler.

Jeg er dog ikke så vild med moderne biler, men meget fascineret af de klassiske som Porsche og Mercedes fra 1960'erne og 1970'erne. Problemet er bare, at du bruger for meget tid på at holde dem ved lige."

Jeg går ikke ud fra, din forlovede er typen, der lige reparerer en motor?

"Nej, han har ikke engang kørekort, så det er altid mig, der kører. Men det har jeg ikke noget imod. Vi har nu en Audi Q7 med syv sæder."

Hvordan lader du op?

"Jeg løber fire gange om ugen. Det er min egen form for meditation, hvor jeg kan være alene med noget, jeg yder. Og så kan jeg nøjes med fem timers søvn."

Læs også:
Moskvas mindste millionærer
Hotel-mager for de allerstørste
Danske bohemer i byernes by

.

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�