Dating.dk-kongen er tilbage på markedet
Som 20-årig var Peter Johan Sønderby med til at grundlægge Freeway-koncernen, der står bag internetsucceser som Dating.dk, Trendsales, Studienet og Plusbog. Nu er den rastløse viborgenser, som altid har bærbaren under armen, aktuel med et nyt projekt.
Foto: Steven Achiam
Portræt Af
Øjnene funkler, og kroppen læner sig ind over bordet.

Selvom onlinevirksomheden Luxplus kun har eksisteret i knap seks måneder og i øjeblikket omsætter for 1 mio. kr. månedligt, fortæller Peter Johan Sønderby om projektet, som var det hans første.

"Jeg plejer at sige, at hvis man ikke har den rigtige kombination af hands-on og flid, så går det galt"


"Ferrari'en på parkeringspladsen, villaen i Vedbæk og de ca. 50 mio. kr. på bundlinjen i 'Peters Pengetank', som hans personlige anpartsselskab hedder, afslører imidlertid en anden virkelighed.

 "Det er svært at forklare, men det der med at skabe noget fra bunden. Se et marked, der trænger til at blive rystet lidt, og få det til at fungere – det er et rush, der er svært at holde sig fra, når først man har prøvet det," siger Peter Johan Sønderby fra kontoret på Østerbro, hvor den nyopstartede virksomhed og dens fem medarbejdere har til huse.

Sammen med vennen Martin Schultz Andersen på 28 år har han lanceret en online medlemsklub for EU-parallelimporterede varer indenfor beauty/Matas segmentet.

 
Efter mange års arbejde med Freeway-koncernen stortrives Peter Johan Sønderby med at prøve noget nyt på egen hånd.

Et projekt Peter Johan Sønderby helliger sig fuldtid, hvilket bl.a. har betydet et farvel til den polstrede direktørstol i Dating.dk.

"Dating.dk er efterhånden så veldrevet en virksomhed, at udfordringerne har ændret karakter. I dag handler det meget om virksomhedsoptimering. Jeg har været med siden begyndelsen i 1998 og kunne mærke, at jeg, efter de mange år, havde brug for at prøve noget nyt på egen hånd ved siden af. Derfor er det også super fedt at arbejde sammen med Martin, som er ung og har det samme drive som mig," siger han.

Starter fra nul

Hidtil i sin karriere har Peter Johan Sønderby brugt sine iværksætterkræfter inden for Freeway-koncernen, som han stadig ejer 25 pct. af.

 Det er sket i samarbejde med de øvrige ejere Henrik Back, Morten L. Wagner og Morten O. Wagner.

Koncernen driver i dag over 20 virksomheder og har siden pionerdagene med opstarten af Dating.dk præget danskernes internetvaner i en grad, som få andre kan bryste sig af herhjemme.

Men nu er redningsvesten – hvis man da kan tale om en sådan – smidt overbord.

 
Peter Sønderby fik øjnene op for internettet tilbage i 1994 sammen med barndomsvennen Henrik Back.

"Det sjove ved Luxplus er, at Martin og jeg har bygget det hele op fra bunden uden bogholder osv. og selv ejer 100 pct. I øjeblikket tænker jeg på Luxplus, når jeg går i seng og står ud af den igen. Det er en fantastisk følelse. Jeg synes, der er mange iværksættere i dag, der fra starten af fokuserer meget på at lave en god exit (virksomhedssalg red.). Da vi byggede Dating.dk var det mest tilfredsstillelsen af, at ens produkt blev brugt af andre, der drev værket, selvom pengene da også er en fantastisk motivation."

Ude godt, hjemme bedst

Peter Johan Sønderby har i løbet af sin karriere været bosat tre år i Florida, hvorfra han drev sine forretninger. Det har dog ikke fjernet hans lyst til at drive virksomhed i Danmark, som han altid vil betragte som sit hjem.

 
Peter Sønderby tilslutter sig ikke klagesangen om for meget bureaukrati i Danmark. "Hvis man ikke kan overkomme den hurdle, så har jeg svært ved at se, hvordan man skal kunne klare sig senere hen."

"Man hører tit den gamle klagesang om, at der er for dårlige vilkår i Danmark, når det kommer til at starte en virksomhed. Men ærligt talt. Hvis man ikke kan overkomme den hurdle, så har jeg svært ved at se, hvordan man skal kunne klare sig senere hen, når de reelle udfordringer begynder at komme – uden at det skal lyde alt for hårdt," siger han og fortsætter:

 "Der er en eller anden tryghed ved Danmark. En tillid os iværksættere imellem, hvor man ikke konstant skal være bange for, at andre løber med ens idé. I USA f.eks. er der jo også hele den proces med jura og formularer, der skal udfyldes."

Ifølge den 36-årige jyde viser iværksættermiljøet i Danmark i øjeblikket mange lovende takter. Især peger Peter Johan Sønderby på den ånd, der hersker på Twitter blandt start-up interessede.

 
"Vi har haft partnere i Freeway med en lidt for udpræget lønmodtagermentalitet, og så fungerer det ikke," siger Peter Johan Sønderby, der i øjeblikket er opslugt af sit nye projekt.

"Der sker rigtig meget herhjemme. Især inden for tech-virksomheder. En fødekanal som Cphftw, der er en lidt fluffy størrelse, og som ingen rigtig ved hvad er endnu, udvikler sig hele tiden og tiltrækker en masse mennesker til de forskellige events."

Menneskerne betyder alt

Og netop menneskerne er det første parameter, Peter Johan Sønderby bedømmer en virksomheds potentiale ud fra.

"For mig er det altafgørende, hvordan personkredsen er skruet sammen. Jeg plejer at sige, at hvis man ikke har den rigtige kombination af hands-on og flid, så går det galt. Dernæst kigger jeg så på markedet og min egen mening omkring produktet," siger han og joker kort med, at Luxplus-coderen selvfølgelig ikke er at finde på kontoret lige nu, fordi han arbejder om natten.

  

Læs seneste udgaver

Cxense Display