På businessclass med Luftens Konge
Airbus A380 er et flyvende, femstjernet luksusresort, hvor specielt de forretningsrejsende bliver forkælet. Følg med Børsen på business om bord på verdens største passagerfly A380.
Foto: POL-foto
Rejser Af
Chaufføren ankommer et kvarter før den aftalte tid. Det er god stil. Hvem gider være forsinket fra starten af rejsen?

Han hilser pænt, hjælper med bagagen og fører derefter den sorte Volvo-limousine ud i motorvejens yderspor hele vejen ind til Dubais internationale lufthavn. Turen tager cirka 25 minutter. Det er et kvarter hurtigere end samme tur med taxa dagen før.

"Emirates kan prale med den største samling af luftens absolutte konge. Intet andet flyselskab i verden har så mange A380'ere"


Foran terminalbygningen holder op mod 15 andre Volvoer, der alle prydes med flyselskabet Emirates' logo, for det er dem, der står for den gratis limousine-transfer, der automatisk følger med i prisen på en businessclass-billet.

Og det er netop hér, at det Dubai-baserede luftfartselskab adskiller sig fra mange af de konkurrende kolleger i branchen.

 
På landjorden bliver passagerer, der rejser på business, også forkælet med loungeadgang.-PR-foto

Emirates satser benhårdt på særlige frynsegoder til alle de passagerer, der vælger at betale ekstra for et sæde i flyets næstbedste kabine (der er stadig first class om bord på størstedelen af Emirates' fly, red.).

 Men så er der også selve flyflåden, hvor Emirates kan prale med den største samling af luftens absolutte konge, den gigantiske Airbus A380 med plads til op mod 500 passagerer om bord.

Emirates har hele 31 af slagsen samt yderligere 90 på vej. Det er rekord. Intet andet flyselskab i verden har så mange A380'ere, der dagligt flyver jorden rundt. Alene på ruten mellem Dubai og London har Emirates fem daglige afgange med A380.

 
En ekstra drink eller nogle snacks? Bagerst i A380'eren har flyene fra Emirates Airlines fået indrettet en lounge med bar og behagelige siddepladser. De fleste benytter sig f.eks. af loungen for at strække benene under en lang flyvetur.-Polfoto

Så det er næsten fuldstændig rutine, da personalet bag skranken i terminalen forbeholdt business-passagerer, får overstået min indcheckning på turen fra Dubai til London på under to minutter.

Faktisk når jeg igennem både check-in, paskontrol og sikkerhedskontrol på syv minutter, før jeg indfinder mig i Emirates enorme lounge, der ligger oppe på første sal langs hele terminalbygningen.

 Her skal det siges, at netop Emirates' lounge har det med at blive propfyldt på særlige tidspunkter i løbet af døgnet. Det gælder f.eks. tidlig morgen og lige omkring midnat, hvor de mange fly fra Australien mellemlander i Dubai og skaber det, der i lounge-lingo bliver kaldt "The Kangaroo Run."

Heldigvis er der næsten mennesketomt, da jeg hen på eftermiddagen sætter mig til rette bagerst i loungen, hvor der er indrettet et særligt stilleområde. Kun larmen fra de mange udkald til flyafgange kan virke generende, men ellers er udbuddet af mad og vin enormt.

Is-kø

Her er noget, der kan friste enhver fra alle dele af verden. Men det er særligt ved skranken forbeholdt børn, at der er kø.

Og det er vel at mærke ikke de mindste, der stiller sig i række, men snacksultne voksne, der sikkert har fået øje på de lækre donuts, is fra Häagen Dazs eller hot-dogs med oksekødspølser – vi er trods alt i et muslimsk land.
"Jeg indtager min plads, der viser sig at være et lille, privat aflukke med egen minibar, skrivebord, fjernbetjening samt 20 tommer tv-skærm"

Præcis til tiden bliver der kaldt ud til boarding, og den foregår let og elegant. Rejsende på business skal dog med en særlig elevator fra gaten op til første sal, da ombordstigningen på en A380 foregår direkte ind til business-kabinen, der sammen med first fylder hele førstesal af flyet.

I kabinen er der virkelig god plads, men den komfortabelt indrettede førstesal har også kun 14 sæder på first og 76 på business. Det skal ses i forhold til de 399 sæder, der er blevet plads til på economyclass etagen nedenunder.

Egen minibar

 Jeg indtager min plads, der viser sig at være et lille, privat aflukke med egen minibar, skrivebord, fjernbetjening samt 20 tommer tv-skærm.

Emirates omtaler selv deres flysæde på business som en privat skal, hvor man kan få lige præcis den form for privat- og/eller arbejdsliv, man ønsker sig. Et eksklusivt helle i ti kilometers højde, om man vil.

"God eftermiddag, mit navn er Rachel. Velkommen om bord," siger stewardessen, der tilbyder et glas juice eller champagne.

 
Gratis limousine-transfer er en del af servicen, når man rejser på business.-PR-foto

"Er det første gang, du rejser med A380?" spørger hun og tilføjer, at hun skam gerne vil gennemgå samtlige flyets funktioner for mig.

Og derefter får jeg så hele rundturen fra udvalget i minibaren over menukortet, vinkortet samt instruktion til den indbyggede massagefunktion i mit sæde – der i øvrigt er fully flat og har en længde på to meter, når det er slået helt ned.

"Du er også velkommen nede i loungen, når vi er lettet. Så kan du f.eks. få lidt mere at spise eller få dit glas fyldt op igen," siger hun.

Og jo, der er selvfølgelig en lounge om bord på A380'eren. Hvad, der for få år siden synes som noget taget direkte ud af en science fiction-film, er i dag den pure virkelighed. Efter kun 30 minutter i luften åbner flyloungen, der er placeret bagerst i business-kabinen.

 
I businessclass-loungen bliver man forkælet med alverdens delikatesser -Tom Okke

Her er et større udvalg af snacks, vin og spiritus – uden merudgifter – så folk stimler hurtigt sammen langs bardisken eller sætter sig til rette på bænkene og falder i snak.

De fleste kender sikkert rutinen fra utallige forretningsrejser, men her er hotelbaren flyttet op i luften, mens publikum stort set er det samme.

Tilbage på min plads vælger jeg forret, hovedret og dessert. Der er tre af hver at vælge imellem. Det er let og overskueligt. Det samme kan ikke siges om Emirates ICE-system, der er et overflødighedshorn af underholdningsprogrammer, tv-show, musik og film på skærmen lige foran mig.
"A380'eren er et højteknologisk vidunder, hvor der er tænkt over selv de mindste detaljer."

Hele 1600 forskellige film eller tv-programmer er der at vælge imellem. Men jo, det er fantastisk, for det får flyvetiden på 7,5 timer til at, tjah, flyve af sted.

Maden kommer straks efter. Den smager fremragende, den er varm, og den serveres tilmed med et smil. Over højtaleren fortæller kaptajnen, at sandsynligheden for, at et medlem af personalet om bord taler netop ens eget sprog, er stor, da mere end 13 nationaliteter er repræsenteret.

"Vi taler engelsk, arabisk, tysk, rumænsk, russisk, swahili. Bare spørg løs," siger kaptajnen.

 A380'eren er et højteknologisk vidunder, hvor der er tænkt over selv de mindste detaljer. Tag nu f.eks. belysningen, der varierer alt efter tidspunktet på dagen.

Da mørket sænker sig udenfor, skifter belysningen i kabinen ligeså. Det samme sker, da serveringen er overstået, og de fleste lægger sig til ro. Nu er det kun små lysdioder i loftet, der gør det ud for en stjernehimmel.

Nogle timer passerer, mens jeg ligger helt udstrakt på mit sæde. Det går op for mig, at larmen om bord på en A380'er næsten er ikke-eksisterende. Flyver vi stadig? Jeg kigger ud af et af de fire vinduer, jeg har til min rådighed på min højre side. Jo, den er god nok. Dernede på landjorden er der lys. Meget lys endda.

 
En returbillet med Emirates A380 på businessclass mellem London og Dubai fås fra cirka 17.500 kr. inklusive skatter og afgifter.-PR-foto

Og i samme øjeblik er det som om, belysningen i kabinen langsomt skifter kulør. Det bliver lysere og lysere og med ét er der næsten dagslys.

 "Vi nærmer os indflyvningen til London," lyder det fra kabinebesætningen, der hurtigt får gjort flyet klar til landing, før mørket igen sænker sig over passagerne.

Og det er nu, A380'eren for alvor folder sig ud om som enhver drengs drømmelegetøj, for både foran, nedenunder samt oppe ved flyets haleror er der monteret kameraer, der gør, at man som en slags kaptajn kan sidde og følge med på skærmen under hele indflyvningen.

Som at flyve selv

Med fjernbetjeningen i hånden kan man skifte mellem de tre kameraer samt få informationer om højde, fart, temperatur og afstande. Det er næsten som at flyve den selv. Alene dette gimmick er næsten hele turen værd, hvis man vel at mærke har bare lidt af en fly-nørd i sig.

 
Businessclass-loungen.-PR-foto

Så er der selvfølgelig også Emirates Arrivals Lounge nede på landjorden i London Heathrow.

Det er nemlig hér, det hele – næsten – ender, for passagerer på business har stadig den sidste, lille tur til gode: Med limousinen hjem fra lufthavnen.

Pleasure var inviteret af Emirates Airlines

  

Andre læser dette lige nu

Sådan kan et sabbatår blive en vigtig karriere-investering

Annoncørbetalt
indhold af Dansk Studie Center

Læs seneste udgaver

�